Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Precis!!!!!!!!!

Av syskonlangtan - 24 oktober 2014 17:46

Ur tidningen mama;


Annika Leone: "Sluta fråga kvinnor när de ska skaffa barn - du har inte med saken att göra"


"Ska du inte skaffa barn snart?" Den frågan har förföljt Annika Leone. Inte ens när hon fick dottern Lilo för snart ett år sedan slutade den att komma.

?Ska inte du skaffa barn snart??.

Suck, den frågan ? jag tyckte inte den var kul att få när jag var i ett förhållande, inte heller när jag var singel, och inte heller i dag när jag har en dotter. Men jag börjar att inse att jag kommer att få stå ut med den tills den dag min omgivning anser att min biologiska klocka har slutat att ticka.

Vänner, bekanta, kollegor, främlingar ? män som kvinnor ? frågan om när man ska skaffa barn kommer från alla möjliga. Och jag tycker aldrig att den är, eller har varit, okej att ställa.

För tre år sedan var jag i ett förhållande som varade i cirka ett och halvt år, då eskalerade denna obekväma fråga om när vi planerade på att skaffa barn. Eller så här: jag fick frågan, han inte lika ofta. Som att det var helt självklart att jag jobbade på att bli mamma.

Frågan gjorde ofta väldigt ont mig. Min dåvarande partner ville inte ens ha barn, han ville knappt erkänna att jag var hans flickvän. Situationen var alltså jobbig nog utan denna barnhets. Så klart tog det slut mellan oss. Det var ohållbart.

Då var jag 37. Men skulle jag slippa frågan som singel? Nej, aldrig.
Då använde folk i stället min ålder för att göra frågan legitim ?men när SKA du skaffa barn egentligen??

Jag var tydligen inte ensam om att följa visarna i min biologiska klocka ? tickande mot 40. Men jag blev starkare på egen hand, i stället för att bli ledsen av frågan valde jag att skratta åt dem som hetsade mig. Jag övade i stället in ett par repliker för att alltid ha svar på tal:

Okänslig person: ? När ska du skaffa barn egentligen?
Jag: ? Tackar som frågar, jag tänkte faktiskt gå ut i kväll och försöka hitta typ fem killar till en gangbang utan kådisar. Det borde funka. Vad tror du?

Ridå.

När jag sedan fick min dotter tänkte jag: ?nu, haha, nu slutar de äntligen att fråga?.

Men nej.

?Ska du skaffa ett syskon till din dotter??.
För när man har fått nummer ett så är det tydligen ännu mer legitimt att fråga när nummer två ska komma ? nu vet ju alla att jag kan få barn! Det är en neverendig stress.

Om någon skaffar en hund ? ?då måste det vara för att de inte kan få barn?.

Om någon har ätit för många bullar ? ?är det inte en liten bula på gång ändå??

Om någon mår lite dåligt ? ?hon måste vara med barn?.

Hets, hets, hets!

Så till er som gillar att fråga ? ha detta i åtanke nästa gång ni är på väg att ställa denna känsliga fråga:
? Personen du frågar kanske inte ens kan få barn.
? Du har ingen aning om vad personen befinner sig i sitt liv, barnfrågan kanske är jättekänslig.
? Du har absolut ingenting med saken att göra. Detta är en privat grej.
? Fråga dig själv varför frågan är så viktig för dig att ställa. Det kanske är du som har problem med dig själv och detta ämne?
? Det är bättre att hålla käften än att såra någon.

Så sluta stressa barnlösa, föräldrar, singlar, par, och mig, tack. Min klocka är min klocka. Håll dig till din egen, tick tack.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av syskonlangtan - 20 juli 2020 11:08

Nu är jag på förlossningen och barnmorskan har precis tagit hål på hinnorna som första åtgärd. Kommer inget igång på det så blir det värkstimulerande dropp. ...

Av syskonlangtan - 20 juli 2020 09:47

Japp, då var det klart! Det blir igångsättning. Den stora frågan är nu bara när. Fullt på förlossningen i detta nu, men de trodde att de skulle kunna ordna fram en plats så att det blir redan idag. Sitter nu åter i väntrummet och väntar på besked om ...

Av syskonlangtan - 20 juli 2020 07:12


Ja, då var dagen här ändå. Den jag hoppats och trott på att få slippa. Men men, har under senaste veckan ändå accepterat att det skulle bli så här nu. Kl är 07 och vi är på väg in till sjukhuset. Får se vad denna dag har att erbjuda. Vet ju egentlige...

Av syskonlangtan - 18 juli 2020 16:08

Lite tätare uppdateringar så här på slutet. Har ju inget bättre för mig tydligen. Igår målade vi hela entrén (som borde ha gjorts redan förra året). Så skönt att ha fått det gjort nu, men helt sjukt att jag satt där i v 41 och gjorde det. Hade aldrig...

Av syskonlangtan - 16 juli 2020 18:22


Jahaja!! Hit hade jag ju verkligen hoppats på att slippa komma. Såklart att den tredje (och sista) graviditeten skulle vara längst. Har haft små känningar till och från i flera dagar, men inget som vill dra igång, utan det bara stannar upp efter ett ...

Presentation


29 år, sambo, mamma till nybliven 2-åring. Denna blogg kommer främst att handla om vår resa till ett efterlängtat syskon.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards